Havířovská železniční se bude jmenovat Fénix. Jméno jí vymyslely děti ze ZŠ Moravská

Začátkem září minulého roku vyhlásil Magistrát města Havířova soutěž pro místní školy. Děti ze 17 základních škol zřizovaných městem a ze 7 základních škol ze spádových oblastí měly vymyslet jména pro zrekonstruovanou budovu železničního nádraží. Nelehký úkol měla desetičlenná komise, která nakonec vybrala návrh ZŠ Moravská ze Šumbarku. Legendární železniční budova v bruselském stylu se bude jmenovat Fénix.

Do výzvy radnice se zapojilo 10 havířovských škol a poslalo 18 návrhů jmen. Desetičlenná komise složená z vedení Magistrátu města Havířova hlasováním vybrala vítězný návrh. Ten vzešel z 1. stupně ZŠ Moravská a na děti čeká odměna v podobě věcného daru v hodnotě 20 tisíc korun pro celou školu a konkrétně na třídu III. A drobné dárky pro každého žáka.

„Vím, jak šikovné děti u nás v Havířově máme a byla jsem si jistá, že bude z čeho vybírat. Byla jsem jedna z těch, která hlasovala pro vítězný návrh jména, nicméně jednoduché to nebylo. Když už jsem byla rozhodnutá, vždycky přišel další návrh, který mě zaujal, a tak jsem dlouho váhala, pro který nakonec zvednu ruku. Všechny návrhy byly nápadité a daly se použít, ale jak víme, vítěz může být jen jeden. Jméno Fénix mi v případě naší železniční budovy přijde příznačné. V podstatě taky jako tento bájný pták vstala budova téměř z popela. Dnes je krásnější než kdy před tím, s krásným názvem Fénix. Dětem i pedagogům ze ZŠ Moravská srdečně gratuluji k vítězství a ať si užijí odměnu,“ zhodnotila soutěž škol náměstkyně pro školství a kulturu Jana Feberová.

Rekonstrukce interiéru železniční výpravní budovy za zhruba 53 milionů korun je největší investiční akcí města pro rok 2022. S realizací projektu se již začalo na konci roku minulého a hotovo by mělo být na konci roku letošního. Uvnitř velkorysé budovy se buduje hřiště na volejbal, badminton nebo basketbal, několik bowlingových drah, lezecká stěna a v plánu je i lyžařský trenažér. Toto využití bylo konzultováno a navrženo po diskusi se sportovními kluby ve městě Havířově a plně reflektuje jejich požadavky. Prostory haly disponují i uzamykatelnou skladovací plochou vhodnou jako úschovna vybavení pro případné jiné společenské akce. Reprezentační charakter budovy je zároveň možno využít k pořádání společenských událostí jako jsou koncerty, divadelní představení, přednášky, výstavy, projekce nebo galavečery.

„Realizace interiéru této budovy je jednou z posledních, nikoliv však poslední fází velkolepé, nesmírně náročné rekonstrukce celého havířovského železničního nádraží. Po výpravní hale, dopravním terminálu před nádražím, opravě exteriéru a interiéru historicky hodnotné výpravní budovy přijde na řadu modernizace přístupů na peróny. Stávající nástupiště budou plně bezbariérová, získají také nové zastřešení, informační a orientační systém a mobiliář. Dále dojde k rekonstrukci podchodu a jeho propojení s nástupišti novými výtahy. Přístupnost nádraží se zlepší i díky prodloužení podchodu na druhou stranu kolejiště směrem k městské části Šumbark. V rámci prací proběhne také kompletní obnova kolejiště stanice a přilehlého úseku k zastávce Havířov střed, instaluje se nové sdělovací a zabezpečovací zařízení, dojde k opravě trakčního vedení a mostních objektů. K dokončení projekčních prací a získání stavebního povolení by mělo dojít ve druhé polovině roku 2022. Stavbu bude realizovat Správa železnic, vyžádá si investici kolem 3 miliard korun a trvat bude po dobu 35 měsíců,“ popisuje poslední fázi obří rekonstrukce havířovský primátor Josef Bělica.





Názory k článku

Redakce Rej.cz není odpovědná za obsah diskuze. Každý přispěvatel nese právní odpovědnost za své zveřejněné názory.