Kolem Slezské harty se buduje cyklotrasa, láká i na plavby lodí

Turistická sezóna na Slezské Hartě začíná. Kromě atraktivních plaveb elektrolodí je okolí přehrady čím dál zajímavější i pro cyklisty. Díky novým dvěma úsekům má cyklostezka už 11 kilometrů. Nové úseky vybudoval mikroregion Slezská Harta díky evropským penězům z Fondu pro regionální rozvoj, významně přispěl i mikroregion Slezská Harta a Moravskoslezský kraj.

„Díky dokončení dvou chybějících úseků spojujících zátoku v Razové a v Leskovci nad Moravicí nabízí Slezská Harta jedenáctikilometrovou krásnou asfaltovou cyklostezku. Je atraktivní svou blízkostí k vodní hladině, při projížďce tak cyklisti můžou obdivovat malebné zátoky, výhledy na jesenický hřeben s Pradědem a okolní sopky. V létě mají příležitost najít osvěžení ve vodě a odpočinek na malých plážičkách,“ uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro regionální rozvoj a cestovní ruch Jan Krkoška s tím, že Moravskoslezský kraj cykloturistiku podporuje dlouhodobě. Každý rok celkově přispívá 15 milionů korun na projektové dokumentace a výstavbu cyklostezek napříč celým regionem.

Dobudování dvou chybějících úseků podél Slezské Harty evidovaných pod čísly 8 a 10 v celkové délce 4,5 km vyšlo na 45,9 milionu korun. Projekt zahrnoval řadů návazných prací v bezprostředním okolí tři a půl metru široké cyklostezky. Budoval se nový most, schodiště, opěrná zeď z gabionů, obruby z žulových kostek. Bylo také například nutné zpevnit břeh zátoky a doplnit nové elektrické sloupky. Většinu nákladů pokryla dotace z evropského Fondu pro regionální rozvoj, a to z přeshraničního česko-slovenského Operačního programu Interreg. Mikroregion zaplatil 4,6 milionu, Moravskoslezský kraj přispěl na realizaci 4,5 milionu korun, v přípravné fázi 1,5 milionu na vypracování projektové dokumentace. „Rád bych poděkoval vlastníkům pozemků, přes které cyklotrasa vede. Kromě soukromých vlastníků jsou to Lesy ČR a Povodí Odry. Bez jejich součinnosti by se nové úseky vybudovaly jen těžko. Doufám, že podobnou pozitivní zkušenost budeme mít i v budoucnu,“ řekl náměstek hejtmana kraje Jan Krkoška.

Cyklostezka se bude budovat i dále tak, aby se po ní dala v budoucnu objet Slezská Harta celá. „Připravujeme projekt na dalších 15 kilometrů cyklostezky, chceme ji na tu stávající napojit i z pravého břehu. Doufám, že se nám okružní trasa kolem přehrady podaří dobudovat a kompletně propojit. Odhadujeme další náklady kolem 150 milionů korun, opět se budeme snažit získat prostředky z nejrůznějších dotačních programů. Okolí Harty má obrovské kouzlo, na které chceme výletníky z ostatních koutů kraje i zbytku republiky upozornit,“ řekl předseda mikroregionu Slezská Harta Josef Havlík. Doplnil, že v rámci dokončených nových úseků cyklostezky vznikla také zbrusu nová cyklistická mapa.

Kromě cykloturistiky je pro výletníky velkým lákadlem plavba po hladině Slezské Harty. Tu křižují dvě výletní lodě. Stylová replika staré dřevěné plachetnice Santa Maria nabízí zážitek deseti pasažérům. Druhá, modernější elektroloď HARTA má kapacitu 45 výletníků. Její spodní paluba je bezbariérová a horní pak vyhlídková. Loď je poháněná ekologicky, bateriemi a doplňkově také solárními panely. Plavební lístky na obě lodě je možné rezervovat na webu mikroregionu Slezská Harta. V květnu lodě vyplouvají o víkendech, od června je pak možnost plavby každý den. Zájemci si také mohou lodě pronajmout.

„Dneškem zahajujeme letošní lodní sezónu, věřím, že bude stejně úspěšná jako ta loňská. V minulém roce se po Slezské Hartě plavilo 13 a půl tisíce turistů. Zájem byl i o pronájmy, dřevěná Santa Maria byla pronajata dvacetkrát, elektroloď HARTA sedmapadesátkrát. Lodní doprava na Slezské Hartě je zapojena do projektu Technotrasa, nabízí zážitek Kapitánem na lodi Harta. Zájemci se můžou seznámit s řízením elektrolodi, naučit se vázat pořádný lodní uzel anebo se třeba jen vyfotit s kapitánskou čepicí u kormidla,“ upozornil náměstek hejtmana kraje Jan Krkoška a dodal, že Technotrasa nabízí desítky zážitků na 36 technických atraktivitách v celém Moravskoslezském kraji.





Názory k článku

Redakce Rej.cz není odpovědná za obsah diskuze. Každý přispěvatel nese právní odpovědnost za své zveřejněné názory.